Inštalácia Windows vs Linux Mint


Keďže často narážam na názor, že windows je užívateľsky prívetivý, bezproblémový (za tých 20 rokov som asi ani raz nezažil, aby sa inštalácia Windows zaobišla bez problému) a jednoduchý na inštaláciu aj pre bežného užívateľa.

Rozhodol som sa otestovať inštaláciu na rovnakej zostave pre Linux MINT 17 (Rosa) 64bit MATE a Windows 7 Enterprise 64bit.
Išlo mi o porovnanie kompletnej inštalácie pre bežné používanie a čas, ktorý s tým miniem.

Windows 7 Enterprise som použil preto, lebo je k dispozícií trial verzia na 90 dní, ktorú je možné legálne testovať rovnako ako Windows 8, 8.1 a 10.
Test som následne rozšíril pre linuxovú inštaláciu tak, aby som porovnal, po základnom nainštalovaní systému, využitie terminálu a čiste grafického módu cez správcu softvéru a správcu aktualizácií.
Zostavou na test je ZOTAC ZBOX ID-18 s 8GB SO-DIMM PC3-12800, 120GB SSD diskom Crucial M500 120GB.
Ako inštalačné médium bol použitý USB 2.0 flashdisk SanDisk Cruze 8GB.

zotac_vnutro

Obr. Zotac ID18 vo vnútri. v podstate ide o notebookové komponenty

* * *
Ako prvý som inštaloval Windows. Stopky som spustil až po zobrazení obrazovky s ponukou na inštaláciu. Zdalo sa mi to fér, keďže linux budem inštalovať zo spustenej live verzie.
Inštalácia verzie Microsoft Windows 7 (6.1) Enterprise Edition 64-bit (Build 7600) na SSD disk Crucial M500 s kapacitou 120GB naformátovaný na jednu NTFS partíciu prebehla svižne, prvý reštart, po skopírovaní súborov prišiel po 12 minútach.
Následne som nastavil meno počítača, zadal kľúč (môj legálny) a previedol prvé spustenie počítača.
Celé to trvalo necelých 19 minút.

A potom prišlo utrpenie.
Ovládače a inštalačné súbory programov, ktoré som vybral, som už mal, našťastie, stiahnuté na USB disku.
Prvé som naištaloval ovládač sieťovej karty, čipsetu a grafickej karty od Intelu.
Následne som povolil automatické aktualizácie. Bez nastavení a vyberaní balíčkov. Celkovo za daný čas prebehli 4 reštarty počítača. Systém si stiahol 8,4GB dát. Nainštaloval .NET Framework 2, 3.5 a 4.5. a Microsoft Visual C++ 2010, 2013 a 2015. Ani pri jednom som nepochopil načo.
Následne som nainštaloval MSE (Microsoft Security Essential) a potvrdil ďaľšie aktualizácie. Opäť prešli 3 reštarty až oznámil Windows, že systém je aktuálny. Po štyri a pol hodine.

windows

Obr. Základné informácie o systéme Windows
Na rad prišla inštalácia programov.
7-zip
CPUID CPU-Z
Double Commander
FileZilla
Intel USB 3.0 drivers
IrfanView
LibreOffice 5
Mozilla Firefox
Notepad++
Samsung printer Drivers
SumatraPDF
TeamViewer
VLC

Ako vidieť šlo naozaj len o základné programy pre používanie. Dosť ma zarazilo, keď sa počas inštalácie opäť spustil Windows Update. Vďaka tomu trvala inštalácia ovládačov na multifunkčné zariadenie Samsung M2875ND niečo cez hodinu a pol. Zariadenie je zapojené cez LAN a manažuje ho printserver čo by mohlo sčasti vysvetľovať daný čas inštalácie.
Nie však prečo bol vyťažený procesor na 80-100% a ram na 80%.

Sčítané a zhrnuté:
Inštalácia Windows 7 Enterprise 64 bit Eng
čas základnej inštalácie: 18 minút 53 sekúnd
čas aktualizácie na najnovšiu verziu: 273 minút 52 sekúnd
čas nainštalovania programov: 124 minút 11 sekúnd
Celkový čas inštalácie: 6 hodín 56 minút 56 sekúnd
Obsadený priestor na disku: 31,875 GB


Obr. Informácie z programu CPU-Z o počítači.

* * *

Pre porovnanie som si vzal Linux MINT 17 Mate, ktorý štandardne používam a v podstate po poslednom teste som si už len nainštaloval ďalšie programy a poslúži mi ako pracovná stanica.
Po spustení stopiek som spustil inštalátor, vybral som jazyk, potvrdil inštaláciu, manuálne rozdelil disk (60GB systém, 56GB home a 4 GB swap).

Obr. štart inštalácie.

Vytvoril užívateľa a prebehla inštalácia, následne som vypol počítač aj stopky.
Pri naštartovaní som spustil stopky a po načítaní systému grafického správcu aktualizáciami. Je to taký štít vpravo dole pri hodinách, v prostredí Mate.
Vybral som mirror, samozrejme ten s najrýchlejším pripojením.
Prebehol update, následne sa ponúkli ďalšie aktualizácie a prebehol reštart.

Obr. Správca updatu a zrkadiel, pri aktualizácií vidieť ako sa prevádza aktualizácia v podstate v termináli.

Doinštaloval som z balíčka SULDR (Samsung Universal Linux Drivers)
Po reštarte sa hlásil systém aktuálny, zastavil som stopky.

Necelých 15 minút. Čo je oproti štyri a pol hodinám na Windowse akoby nič.
Opäť štart stopiek a otvoril som správcu softvéru.

sprava_sw

Obr. Správca softvéru. Obsahuje okolo 70 tisíc aplikácií.

Nainštaloval som len pár programov, keďže už Mint má v sebe programy, ktoré používam a aj väčšina bežných užívateľov sa s nimi uspokojí na bežnej činnosti.

Double commander
FileZilla
HardInfo
TeamViewer
Xsane

Spustil updater a zastavil stopky.
Všetky programy až na TeamViewer sú priamo v repozitároch, TeamViewer som si stiahol zo stránky výrobcu v deb balíčku.

Obr. CPU-G (opensource varianta CPU-Z) a vlastnosti počítača

Sčítané a zhrnuté:
Inštalácia Linux Mint 17.3 64bit MATE pri použití grafických správcov v systéme
čas základnej inštalácie: 7 minút 41 sekúnd
čas aktualizácie na najnovšiu verziu: 14 minút 51 sekúnd
čas nainštalovania programov: 8 minút 36 sekúnd
Celkový čas inštalácie: 31 minút 8 sekúnd
Obsadený priestor na disku: 12,5 GB

***

Keďže som si nebol úplne istý tým, či tie časy boli v poriadku, rozhodol som sa zopakovať inštaláciu na ten istý disk ale s tým, že programy nainštalujem cez terminál, rovnako ako to robím pre seba.
Je to zo zvyku, používam apt-get namiesto grafického inštalátoru.
Po spustení stopiek som spustil inštalátor, vybral som jazyk, potvrdil inštaláciu, manuálne rozdelil disk, vytvoril užívateľa a prebehla inštalácia, následne som vypol počítač aj stopky.
Čas základnej inštalácie bol skoro totožný z predošlou inštaláciou.

Po reštarte už z disku som zmenil mirror na rakúsky (podobne ako predtým), pridal som repozitár pre SULDR, spravil upgrade a reštartoval. Následne opäť update a reštart. Zastavil som stopky.

update_terminal

Obr. Aktualizácia linuxu cez terminál
Inštalácia aktualizácií aj reštarty boli rýchlejšie ako predtým.
Tak som nainštaloval opäť rovnaké programy a tento raz som stiahol TeamViewer v termináli a aj inštaloval.

Následne previedol update.
Po zastavení stopiek som bol dosť prekvapený.
Efektivita práce v termináli (a asi aj môj zvyk naň) sa dosť prejavili v čase.
Oproti grafickej inštalácií som ušetril necelých 5 minút.

Sčítané a zhrnuté:
Inštalácia Linux Mint 17.3 64bit MATE – inštalácia aktualizácií a programov cez terminál
čas základnej inštalácie: 7 minút 35 sekúnd
čas aktualizácie na najnovšiu verziu: 11 minút 37 sekúnd
čas nainštalovania programov: 6 minút 59 sekúnd
Celkový čas inštalácie: 26 minút 11 sekúnd
Obsadený priestor na disku: 11,93 GB

result
Obr. Finálny result: Windows skoro 7 hodín, čo vcelku sedí s mojimi skúsenosťami, že na inštaláciu Windows potrebujem zhruba deň. Inštalácia linuxu okolo pol hodiny.

inštalácie
Obr. Graf na základe časov zaokrúhlený na minúty. Pre vizuálne provnanie.
Zoznam predinštalovaných programov v Linux MINT 17 Mate nie je veľmi dlhý, mne k nim však chýba len zopár (10-11 programov) hlavne na úpravu fotografií a WINE, cez ktorý občas hrávam hry.
PS:
Ano viem, Windows sa dá obnoviť zo zálohy.
Pre daný test by to však bolo nepodstatné, keďže obnova zo zálohy trvá tiež okolo 30-40 minút a následne je nutné spraviť aktualizácie. Preto som použil čistú inštaláciu.
Windows 8 som nepoužil z toho dôvodu, že oficiálne nie je ZBOX ID-18 podporovaný a občas je problém s USB 3 driverom na NM70 chipsete.
Z rovnakého dôvodu som nepoužil ani Windows 10.

This entry was posted in Linux, OS, test, Windows OS. Bookmark the permalink.

3 Responses to Inštalácia Windows vs Linux Mint

  1. Armil píše:

    s niecim podobnym sa denne stretavam. V enterprise sfere to az tak citit nie je, kedze enterprise verzia nema mnozstvo veci, ale na domacich pocitacoch, ktore mi do firmy nosia to citit az az. Ako je to s linuxom doma? da sa to uz pouzivat?

  2. redhawk75 píše:

    mam linux MINT na notebookoch aj na desktope od verzie 13 a uplne bez problemu.
    V predoslych postoch pisem aj o firme. taktiez OK

  3. Spätné upozornenie: Linux MINT nasadený vo firme | RedHawk's space

Pridaj komentár

