Linux MINT nasadený vo firme


Dôvodov pre nasadenie linuxu vo firme môže byť niekoľko. Či už ide o bezpečnosť, ušetrenie nákladov, alebo vyhnutie sa viazanosti na Microsoft. V súčasnosti je to už podstatne lepšie aj s podporou linuxu od výrobcov periférií.

V čom sa odlišuje inštalácia Linux MINT Mate vo firme od domácej inštalácie?
Na rozdiel od Windows, v podstate len v pár detailoch. Taktiež čas inštalácie je len zlomkom oproti Windows.
Prejdem nastavenie a doinštalovanie po štandardnej inštalácií MINT 17.3 Mate vo firme s NAS serverom a s nastavením zdieľania aj zálohovania.

Ako vzor použijem jeden z počítačov vo firme, kde som inštaláciu robil v roku 2012 vrátane ich infraštruktúry z 2014.

Prvým krokom je štandardná inštalácia počítača s live média MINTu.

“Inštalácia v skratke:
Po spustení inštalátora v podstate vyberám jazyk, polohu, rozdelim disk manuálne a vytvorím užívateľa User pre moju potrebu. Po Inštalácií prebehne update na najnovšiu verziu.”

Obr. Inštalácia MINTu v obrázkoch

Druhým krokom je inštalácia a nastavenie programov pre daného zamestnanca.
Najproblematickejšie je nainštalovanie WINE a v ňom MS Office a ADOBE Acrobat Reader.
Z dôvodu komunikácie s úradmi potrebujú MS Office a Acrobat reader, medzi sebou používajú LibreOffice.
Ostatné programy sú väčšinou inštalované z repozitára.

Tretím krokom je pripojenie do firemnej infraštruktúry.
Keďže vyradili servery s OpenLDAP, kvoli spotrebe. A teraz tam majú dve Synology DiskStation s týmito nainštalovanými službami:
CardDAV server
Cloud Station Server
Cloud Station ShareSync
Directory server (LDAP)
HyperBackup + Vault
Note Station
Odoo (OpenERP)
Photo Station
Storage analyzer
Time Backup

synology

Obr. Disky v Diskstation je nastavené na JBOD 2x 2TB a celé to je mirrorované na druhé Diskstation

Je potrebné na lokálne počítače nainštalovať klientov Cloud Station drive a backup na pripojenie do zložiek a zálohovanie súborov. Taktiež treba počítače pripojiť do LDAP štruktúry aby mohli používať ERP a ostatné služby s tým spojené.

Následne sa daný užívateľ môže prihlásiť na svoj počítač a plnohodnotne ho používať.
Je to veľmi podobné ako inštalácia windows počítača vo firemnej sieti.
Akurát, že väčšina aplikácií je zdarma. V podstate firma používa iba licenciu na MS Office 2007 Standard bez Outlooku a aj to iba na počítačoch, ktoré komunikujú zo štátnou správou (4). Na ostatných beží len aktuálny LibreOffice.

Zaujímavosti:
Celá firma používa počítače HP Pavilion P6-2301ec z roku 2012. Pokiaľ sa niečo pokazí, prechádzajú na GIGABYTE Brix BXBT-J1900, ktoré dostali zápočtom. K tomu majú SSD ADATA Premier Pro SP600 128 GB a 4GB pamäťou Patriot PC3-12800.
Používajú tlačiarne a multifunkčné zariadenia SAMSUNG, kvôli vynikajúcej podpore ovládačov v linuxe vďaka SULDR.
Ich terajší administrátor si uľahčil prácu, a vždy každému počítaču vytvára “kartu” hardware.
(Stačí spustit v termináli príkaz sudo lshw -html > cesta/subor.html a vytvorí sa html súbor s kompletným výpisom HW a aj so sériovými číslami) (Ukážkový súbor so starého notebooku ASUS X101CH)

Nainštalované programy vrátane predinštalovaných:
Aptoncd
Brasero
Clawmail
FB Reader
Filezilla
gedit
GIMP (doinštalované priamo PPA od autora)
Gparted
HardInfo
Hexchat
Chromium
LibreOffice 5
Palemoon
Pinta
Play on linux
Scribus
Sublime text
testdisk
Totem
Ttf-mscorefonts
Vlc
WINE
WireShark
Xsane
Reklamy
This entry was posted in Linux, Linux MINT, návod, OS. Bookmark the permalink.

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s