Mint 17.3 vs Mint 18 syntetické testy


Keďže vyšla nová verzia Mint 18 Mate, a mala by mať ošetrené všetky problémy, ktoré mi check update hlásil, spravil som na svojom produkčnom počítači upgrade.
Tento krát úspešne.

Po upgrade som este pre istotu spravil update a doinštaloval si gThumb (PIX ani xViewer mi nesadli i keď stále skúšam PIX, predsa je to odnož od gThumbu).

Zistil som 3 nové veci. Prestala sa mi sieťová karta prepínať z režimu 1Gb na 100Mb, Bluetooth funguje bez doinštalovania ovládačov a nezmizli mi veci nainštalované cez WINE.
Hrozne ma však irituje Mint-Y takže som sa vrátil na Adwaitu.

Keďže som mal systém v podstate rovnaký, urobil som si hneď pár testov. Použil som syntetické testy HardInfo (rovnaká verzia 0.5.1), GLmark2 vo verzií 2012.08 pre Mint17 a 2014.03 pre Mint18. Posledným testom je Phoronix Test Suite vo verzií 4.8.3 pre Mint17 a 5.2.1 pre Mint18.

mint18Obr. GL mark počas testu. Teploty boli veľmi prijateľné, vzhľadom k tomu, že asi pred mesiacom som prirobil 12cm AC 12 Silent na bočnú stranu a odstránil ventilátor na chladiči.

glmark2Obr. Výsledky testu grafického adaptéru v OpenGL

Výsledky týchto syntetických testov v OpenGL ma trochu prekvapili.
V OpenGL má lepšie výsledky nový Mint 18 o 5,4%.

hardinfoObr. Vľavo je Mint 17, vpravo Mint 18. Test Hard Info 0.5.1

V benchmarku, ktorý sa nachádza v HardInfo to dopadlo tak nerozhodne. Okrem FPU Raytracingu bola na tom lepšie verzia 17.3. Ale rozdiely tam boli v podstate minimálne. Výnimku tvoril CPU N-Queens test, kde bola verzia 17.3 lepšia o 3.5sekundy (cca 5%)

17_sysinfo 18_sysinfo

Obr. Informácie o systéme v Phoronix Test Suite. Ako vidieť, nová verzia (vpravo) zobrazuje viac informácií o počítači a ovládačoch.

V poslednom teste od Phoronixu, vidieť hlavne v práci s diskom (SSD Crucial CT120M50) kde rozdiel je 184bodov čo je 7,6% nárast výkonu Mint18 oproti Mint17.3. Taktiež sa zlepšila rýchlosť prístupu na disk z 15.67ms na 9ms čo je zlepšenie o 42,57%.
Čo sa týka pamäte tam sú výsledky v podstate zhodné

Obr. Test práce s diskom (PostMark) a testy pamäte.

C-ray test pre test výkonu procesoru v práci s plávajúcou čiarkou a test viacvláknových procesov v podstate rovnako.

Obr. Test multithread výkonu CPU s plávajúcou čiarkou. Vpravo, MINT18 prešiel aj test Apache.

Obr. Súhrn výsledkov Phoronix Test Suite. Ako vidieť v podstate sú výsledky veľmi podobné

Posledným testom bol čas spúšťania sa systému (boot).

boot_bootchart17 boot_systemdObr. Boot time podľa Bootchart (mint 17 ) a systemd (mint18)

Podľa výsledkov je Mint 18 cca o 10-15 sekúnd rýchlejší, ale rozdiel je v spôsobe štartu. Mint 17 bootuje do Xorg a plne funkčného desktopu okolo 32 sekúnd s tým, že pripája disky pred aktiváciou MATE, kdežto Mint 18 až po ukončení načítania MATE. Tým pádom je štart iba 19 sekúnd.

Takže čo k tomu dodať?
Sú veci, ktoré Linux Mint 18 vylepšila a aj na rovnakom zariadení dokázala zlepšiť výkon. Zvýšila sa rýchlosť štartu, zmenil sa prístup k hárdvéru a/ale mienre sa vyladili veci pod kapotou.
Oproti testu s Windows 7, 8 a Windows 10 sú výsledky lepšie a aj vyrovnanejšie. Skrátka MINT má momentálne našliapnuté správnym smerom a ide na to dobre. Kedysi podobným smerom šiel aj Ubuntu ale tí to trochu pokazili. Dúfam že to MINTu vydrží.

Oplatí sa teda upgrade?

Podľa mňa platí zlaté pravidlo, pokiaľ netreba, neupgradujte. Distribúciu ani kernel.

This entry was posted in Linux, Linux MINT, test and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Pridaj komentár

