Asus Eee PC X101CH po 9 rokoch


Používanie starého notebooku ako utrpenie?
To v žiadnom prípade.
Na cestách používam 10″ netbook Asus Eee PC X101CH z roku 2011.
Notebook má 1GB ram napájanej na základnej doske. Procesor Intel Atom N2600 2C/4T. pôvodne tam bol pevný disk 320GB 5400rpm, ktorý som vymenil za redukciu s CF kartou, ale nakoniec som disk zmenil na starší SSD ADATA SP600 32GB, čo je dostatočné na bežné používanie.

Daný netbook som použil napr na testovanie AntiXu s xfce

Obr. Antix linux na ASUS X101CH

Obr. výpis z inxi.

Obr. Vľavo výpis s pôvodným BIOSom zo 7.9.2012. Vpravo s modifikovaným BIOSom

V 2015 robil jeho recenziu David Ježek na DIITe. Takže pre zaujímavosť je dobré pozrieť si aj jeho recenziu.

Parametre:
Procesor: Intel Atom N2600 2C/4T 600MHz – 1600MHz, 32nm, TDP 3,5 W
Pamäť: 1GB DDR3 1600 MHz
Disk: ADATA SP600 32GB
VGA: Intel GMA3600
Displej: TFT LCD 1024×600 uhlopriečka 10″
Rozmery: 185x262x22mm (18,5×26,2×2,2cm)
Váha: 0,98kg
Batéria: Li-Ion 11,9V 28Wh

Tento 9 ročný netbook s minimálnym hárdvérom (alebo inak povedané na Windows 7 Starter nepoužiteľný) mám a používam od marca 2014 ako cestovný. Prvou vecou, ktorú som urobil, bola výmena operačného systému na Linux (najprv Ubuntu nasledne Linux mint a os 2016 antix linux).
S ktorýmkoľvek OS na GNU/Linux bol plne použiteľný. Prioritou pre mňa bola malá veľkosť, výdrž, ešte aj teraz vydrží tak okolo 3,5 – 5 hodín podľa používania. Integrovaná čítačka SD kariet a v prípade potreby pripojenie cez HDMI k monitoru.
Z programového vybavenia používam webový prehliadač (Slimjet), mailový klient, FTP klient na update fotiek a niekoľko hier či doplnkových utilít.

Obr. Menu programov.

V prípade potreby viem si pozrieť TV (nainštalovaný tv tuner Evolve Mars) youtube, alebo prečítať knihu.

V mnou používanom MX linuxe je prostredie xfce4 a pár dosť náročných aplikácií. Keďže väčšinou ich nepoužívam alebo mám k nim averziu, boli odinštalované.
Hlavne ide o Firefox a Thunderbird či GIMP, ktorý na takomto netbooku nie je využiteľný.

Mám nainštalovaných 1971 balíčkov, ktoré na disku, vrátane audiosúborov (hudba) a kníh 8,4GB. Knihy majú 940MB a hudba 1,3GB.

Obr. Obsadenie na disku.

Obr. Gparted rozdelenie partícií.

V 2019 som nainštaloval modifikovaný BIOS a používam 64 bit OS.
Stiahol som si z BIOS mod upravený BIOS 1203 s ktorým X101CH s N2600 podporuje 64-bit. Stiahnutie a upgrade je však na vlastné riziko. Mne sa však osvedčil.

RH: Pokiaľ sa vám zdá, že je počítač nestabilný, odporúčam previezť test BIOSu
Stačí na to fwts – Firmware Test Suite
.

Od toho času používam MX linux 18.3 64 bit a som plne spokojný.
Systém je málokedy vyťažený na plno (CPU) a taktiež obsadenie pamäte je v rozmedzí od 280 do 600MB. Pôvodne pod antiXom s IceWM alebo Fluxboxom bolo vyťažovanie od 190 do 800MB.

Notebook s pôvodnou batériou vydrží priemerne 4 hodiny, je prenosný, a s linuxom je svižný.

Zoznam nainštalovaných programov:
Grafika:
Scan 2 pdf
gThumb
sane
Hry:
Hearts
Chromium B.S.U.
LBreakout 2
Peg-EvinceSolitér
Swell foop
Internet / sieť:
Claws mail
Flashpeak Slimjet
gFTP
LinSSID
Megasync
Zenmap
Kancelária:
Boomaga
Evince
Libreoffice
PDF shuffler
Slovník
Multimédiá:
Guvcview
SMTube
Vlc
xmms
Utility:
Blueman
ClamTK
dfh
Featherpad
Geany
GHex
Grsync
Grub customizer
GTK Hash
Isomount
Meld
Midnight Commander
Vim

Galéria:

Obr. Výpisy z CPU-X

Obr. Vľavo jednovláknový test a v pravo plný štvorvláknový test v CPU-X

Obr. Stav batérie

Obr. BIOS a nastavenia. V podstate tam nič nenastavíte.



5 odpovedí na na “Asus Eee PC X101CH po 9 rokoch”

  1. […] netbook ASUS Eee PC X101CH. (2011), o ňom písal aj David na diite a aj ja […]

  2. […] Notebook má 1GB ram napájanej na základnej doske. Procesor Intel Atom N2600 2C/4T. Je to malý a ľahko prenosný netbook na cesty. Viac o ňom v inom, staršom blogu. […]

  3. […] písal v blogu o prispôsobení si distribúcie zoštíhľujem si distribúciu. Na mojom cestovnom ASUSe X101CH mi celá distribúcia zaberá 6,5GB na 32GB […]

  4. […] Notebook Asus EEE X101CH je z roku 2011 a od 2014 pravidelne používaný ako cestovný. Ide o 10,1″ ultraprenosný notebook o ktorom som písal v článku Asus Eee PC X101CH po 9 rokoch. […]

  5. […] Desktop s AMD APU A10-5700 a 10GB ram to zvláda, rovnako ako ultrabook Acer Aspire S3-391 Alluminium.Ale na cesty stále mám ASUS EEE X101CH. […]