Windows 11 pro prvý pohľad


Takže posledný Windows ktorý mal byť , podľa Microsoftu nám bude končiť v 2025 a je tu jeho nástupca Windows 11.

Ako obvykle, mi to nedalo, a inštaloval som to, najprv vo Virtualboxe a od včera aj na železe.

Dnes to teda bude obrázkové a dlhé…. Takže čo na začiatok?

Systémové požiadavky Windows 11:
Pre 32 bitovú verziu:
1.2 GHz jednojadrový procesor 32-bit
1 GB RAM
minimum 16GB priestoru na disku
grafika DirectX 9 alebo s podporou WDDM 1.0 rozlíšenie 1024 x 768

Pre 64 bitovú verziu:
1.4 GHz jednojadrový procesor 64-bit
2 GB RAM
minimum 20GB priestoru na disku
grafika DirectX 9 alebo s podporou WDDM 1.0 rozlíšenie 1024 x 768

Vyžadovaný je zapnutý SecureBoot a TPM 2.0

RH: Samozrejme na doske z roku 2006 nie je Secure boot TPM 2.0. Ale obe požiadavky je možné obísť jednoduchým trikom

Pri inštalácií som použil sériové číslo mojej Windows 10 Pro. Bez problémov to aktivovalo a nainštalovalo Windows 11 Pro .

RH: rovnaké číslo som následne použil na inštaláciu na PC .

Na test som si vzal môj testovací záložný počítač, ktorý akurát chystám do článku Retro HW.

CPU/procesor: AMD Athlon64 X2 7750 BlackEdition @2,7GHz
MEMORY/pamäť: 4GB DDR2 (2x 2GB A-Data PC2-6400 800MHz Gaming Experience)
STORAGE/disk: Seagate ST3320413CS 320.1GB
MOTHERBOARD/základná doska: ASUSTeK ASUS M2N-MX SE Plus
SOUND/zvuková karta: Creative Sound Blaster Audigy
GRAPHICS CARD/ grafická karta: Nvidia GeForce GT-210 1GB – (Gigabyte NVIDIA GeForce GT210 1GB)
CASE/skrinka: ThermalTake Soprano
POWER SUPLY/zdroj: Allied AL-8360BTX 350W
CPU-Z validation

Oproti inštalácií Windows 7 a 10 mi to prišlo o niečo rýchlejšie. Čas inštalácie po prihlásenie a spárovanie s kontom live.com bol 15 minút 36 sekúnd.

RH: Inštalácia Windows 7 SP1 trvala bez updatov 41 minút 45 sekúnd do prvých nastavení, Windows 10 2H20 21 minút 54 sekúnd po prihlásenie a spárovanie s kontom live.

Inštalácia ovládačov prebehla bez problému po spárovaní s kontom za 5 minút 12sekúnd.
Nutné bolo vyhľadať na webe ovládač pre SoundBlaster Audigy 1, inštalácia verzie pre windows 7, 8, 8.1následne prebehla korektne.

Obr. Správca zariadení po inštalácií SB Audigy

Doinštaloval som si pár programov:

7zip 18.05
Aida64 6.25.5483
Brave browser 1.25.73 (Chromium 91.0.4472.106)
CPUID CPU-Z 1.96
Epicgames Launcher 1.2.17
Filezilla 3.54.1
Google Chrome 91.0.4474.114
IrfanView 4.57
LazPaint 7.1.6
LibreOffice 7.1.3.2
Microsoft Edge 90.0.818.66
Notepad++ 8.1
qBittorrents 4.3.5
Rainmeter 4.4.beta r3410
Speccy 1.32
TotalCommander 10.0. beta 10
VLC 3.0.14

Obr. nainštalované programy

Prvé dojmy.

Po prvom spustení mi to pripomínalo čosi z linuxového sveta postavenom na KDE. Na danom počítači občas testujem veci, takže s pocitom o svižnosti mám prehľad. Windows 11 by som dal niekde medzi Windows 7 a Ubuntu. Totiž na tomto počítači, z neznámeho dôvodu, sú niektoré mainstreamové linuxové distribúcie dosť lenivé.
Po doinštalovaní Audigy bez problému ide 5.1 zvuk, fungujú všetky senzory, aj tie čo majú problém v linuxe.
Start menu pôsobilo príjemnejšie ako menu vo Windows 10. Teplota procesoru ani vyťaženie neboli také vysoké ako vo Windows 10. Teplota bola aj s hraním Borderlands 2 pri procesore tesne nad 50 stupňami (53) a grafickej karty 65 stupňov. Kdežto vo Windows 10 procesor občas skákal nad 60 stupňov. Pri Dishonored dokonca 65 stupňov a grafická karta okolo 65-70. Ovládač je nvidia 342.01 WHQL na oboch OS.

Edge, Brave a Chrome fungovali v oboch prípadoch korektne. Nedochádzalo k pádom pri väčšom množstve tabov, ani nebolo cítiť nejaké vysoké zaťaženie systému.

Štandardne sa obsadenie operačnej pamäte pri Windows 11 pohybovalo od 1,6 po 2,3 GB. Pri zapnutom Rainmetri čo je celkom dobré oproti Windows 10 kde to skáče niekedy až k 3GB.

Schválne som nechal všetky fíčury zapnuté a to vrátane monitorovania polohy.

Nijaká zvlášť väčšia komunikácia tam neprebiehala.

Spustil som, rovnako ako predtým pod Windows 10, testy na CPU-Z a aida64.

Taktiež som urobil cez CPU-Z validáciu. V nej je vidieť, že je OS detegovaný ako Windows 10.

Obr. Identifikácia OS v CPU-Z

Syntetické testy vyšli v prospech Windows 11, test v hre Borderlands 2 (EPIC verzia) však ukázala trochu väčší rozptyl.

Pod Windows 10 som na danom počítači mal od 38 do 50 FPS (frames per second (obrázkov za sekundu). Na Windows 11 to bolo od 34 do 57 FPS, pri automatickom nastavení a rozlíšení 1600×1200. Hrateľné to bolo plynulo takže nebol žiaden problém.

Požiadavky na danú hru sú:
(Minimálne / doporučené)
procesor: 2.4 GHz Dual Core / 2.3 GHz Quad Core
Pamäť: 2GB
Grafická karta: NVIDIA GeForce 8500 alebo ATI Radeon HD 2600 / NVIDIA GeForce GTX 560 alebo ATI Radeon HD 5850
Operačný systém: Windows XP SP2 / Windows XP SP3/Vista/Windows 7/Windows 10

Obr. Borderlands 2

Tabuľka testov Aida64 + CPU-Z pre Windows 11 pro a Windows 10Pro

RH: kvôli času som robil testy iba 1x, na hlbšie testovanie vrátane Phoronix Test Suite sa chystám, ale až na desktope s SSD diskom


Zhrnutie a subjektívne zhodnotenie.

Windows 11 vyzerá v základe graficky príjemnejšie než Windows 10. Prekvapil ma nižšími nárokmi na testovaný systém, ktorý nie je najnovší a predsa išiel plynulo. Taktiež som sa nestretol za cca 40 hodín práce s nejakým problémom.

Plusy:
+ nároky na HW
+ bezproblémové inštalovanie programov a zaradenie namiesto predvolených
(stačilo 1x netreba x krát presviedčať, že viem čo robím)
+ jednoduchý prechod bez zbytočného zaťaženia z Windows 10
+ bezproblémová čistá inštalácia

Mínusy:
– vyžadovaný SecureBoot
– vyžadovaný TPM 2.0
– nevyladené Menu štart (možno je to o zvyku z xfce)
– dlhší štart po vypnutí fastboot
(nič krkolomné ale po minúte ešte spúšťa niektoré služby)


Windows 11 Pro galéria inštalácie v Oracle Virtualbox

Informácie z CPU-Z

Windows 11

Obr. za 24 hodín som stiahol trochu viac dát

Testy v Aida64

RH: nie som zamestnancom Microsoftu, nič s nimi nemám a k inštalačke som sa dostal legálne.

1 thoughts on “Windows 11 pro prvý pohľad

  1. Spätné upozornenie: RETRO HW: AMD Athlon64 2x 7750 Black Edition | RedHawk's space

Komentáre sú uzavreté.